Group Nasyid Hijjaz Keluarkan Album Khusus Perjuangan Palestina - PKS Kebon Manggis
Headlines News :

Diberdayakan oleh Blogger.

Arsip Blog

Berita Video





Popular Post

Home » , , » Group Nasyid Hijjaz Keluarkan Album Khusus Perjuangan Palestina

Group Nasyid Hijjaz Keluarkan Album Khusus Perjuangan Palestina

Written By PKS Kebon Manggis on Selasa, 15 Juli 2014 | 09.32

islamedia.co hijjaz
Islamedia.co - Group nasyid Hijjaz asal Malaysia meluncurkan nasyid album perjuangan Palestina. Salah satunya nasyid tersebut berjudul “Al-Qassam”. Nasyid perpaduan antara bahasa Melayu dan Arab dengan iringan musik mirip dengan aliran timur tengah ini, dibuat untuk mendukung perjuangan Palestina sekaligus penggalangan dana untuk perjuangan kemerdekaan Palestina.

Pengalaman berada di Palestina (Gaza) serta melihat sendiri penderitaan hidup rakyat Gaza, memberi inspirasi kepada kumpulan nasyid Hijjaz untuk menerbitkan album yang ditujukan kepada rakyat Palestina khususnya dan umat Islam secara umum.

Menurut Berita Harian, Munif Ahmad, salah seorang anggota Hijjaz pernah mengunjungi Mesir dan Palestina awal tahun 2012. Kunjungan itu menimbulkan kesadaran anggota Hijjaz terhadap kesengsaraan rakyat Palestina yang ditindas Zionis.

“Ketika di Palestina, timbul ide melakukan sesuatu membantu penduduk Palestina dengan cara kami sendiri. Sebagai artis rakaman, apa lagi yang mampu kami lakukan selain menggunakan sedikit pengaruh untuk menerbitkan album membantu rakyat tertindas”, kata Munif.

Album ini berjudul “Keranamu Baitulmaqdis”. Album ini merupakan album bersama antara Hijjaz Records Sdn Bhd (HRSB) dengan Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM). Di mana  hasil penjualan album “Keranamu Baitulmaqdis” ini akan disalurkan 100% kepada Tabung Gaza MAPIM.


 [beritapalestina/im/mh]



Share this article :

0 komentar :


Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !


Buku Tamu

 
Support : Creating Website | Hadi Wibowo | Hadi Wibowo
Proudly powered by Hadi Wibowo
Copyright © 2011. PKS Kebon Manggis - All Rights Reserved
Original Design by Creating Website Hadi Wibowo